Prénom Carmen - 1983
Regie: Jean-Luc Godard
Hoofdrollen: Maruschka Detmers, Jacques Bonnaffé, Myriem Roussel, Christophe Odent, Pierre-Alain Chapuis, Bertrand Liebert, Hippolyte Girardot, Alain Bastien-Thiry...
Scenario: Anne-Marie Miéville
Muziek: François Musy
Montage: Fabienne Alvarez-Giro, Suzanne Lang-Willar
Cinematografie: Raoul Coutard, Jean-Bernard Menoud
Première: 1983
Genre: Art-movie, Actie, Romance, Erotiek
Speelduur: 85 min.
Taal: Frans
Land: Frankrijk
Opmerking: Regisseur Jean-Luc Godard vertolkt zelf een rol, als nonkel van Carmen.
- Recensie:
Prénom Carmen - 1983
De titel van de film is ook een verwijzing naar een klassieker uit de Franse literatuur, geschreven door de schrijver Prosper Mérimée (1845), en die ook diende als inspiratie voor de Opera geschreven door Georges Bizet (1875), die is verdeeld in 4 bedrijven. Regisseur Jean-Luc Godard maakte met zijn 'Prénom Carmen' een vrije bewerking van beide werken, waarbij hij Mérimée's werk naar de hedendaagse wereld brengt, zoals hij deed met andere literaire werken zoals 'Le Mépris', een film uit 1963. En Godard verdeelde zijn film eveneens in verschillende akten (de aanslag, de roman, de ontvoeringsplannen, de ontvoeringsscène), alsof het een werk van klassieke muziek of een opera was, en ze zijn gerelateerd aan Beethovens liederen die door de hele film heen worden gespeeld door een kwartet waar Claire (gespeeld door Myriem Roussel) deel van uitmaakt. In de film is het Prat Quartet verantwoordelijk voor de uitvoering van beethovens strijkkwartetten van nummers 09, 10, 14, 15 en 16.
'Prénom Carmen' heeft enkele zeer mooie close-ups van de Nederlandse actrice Maruschka Detmers, die behoren tot de beste uit de Franse filmgeschiedenis. Het was trouwens filmregisseur Jean-Luc Godard die de kwaliteiten van de Nederlandse mooie ontdekte waarna ze onmiddellijk de vrouwelijke hoofdrol kreeg in de film Prénom Carmen - 1983, wat dus meteen haar debuut was als actrice.
Godard zou Godard niet zijn mocht er geen politieke commentaar in zijn film verstopt zitten. De aandachtige kijker zal in het laatste bedrijf bijvoorbeeld een personage ontdekken die een boek vasthoudt over het bestaan van belastingparadijzen over de hele wereld, die worden gebruikt om het vuile geld van de miljardairs van de planeet op te slaan en dat afkomstig is van corruptie, drugshandel, belastingontduiking en andere criminele activiteiten.
Godard's filmfans zullen genieten van Prénom Carmen , een film vol verwijzingen en zelfverwijzingen naar Godard's oeuvre en naar andere kunsten en disciplines van de westerse en beschaafde wereld.
D.D. voor Libertina Movie.
-
Verhaallijn:
Prénom Carmen - 1983
Carmen (Maruschka Detmers) een jonge vrouw die deel uitmaakt van een terroristische groep, gaat haar oom Jeannot (Jean-Luc Godard) bezoeken in het ziekenhuis. Jeannot is een voormalige directeur die doet alsof hij ziek is om van de overheidsvoorzieningen te kunnen genieten. Carmen vertelt hem dat ze een film plant met een paar vrienden en vraagt om zijn strandhuis te mogen lenen om er te filmen. In werkelijkheid plannen Carmen en haar terroristische vrienden een overval om hun aanslagen te financieren.
In de intermezzo's tussen de scènes repeteren vier musici enkele strijkkwartetten van Beethoven. Een van de violisten is de jonge Claire (Myriem Roussel), discreet het hof gemaakt door een vriend van haar broer Joseph, die bewaker van beroep is. Joseph (Jacques Bonnaffé) zelf is bij de gewapende dienst in de bank wanneer Carmen's groep arriveert, vermomd als een filmploeg. Om zich voor te doen als actrice kleedde ze zich elegant in een pak en schoenen met hakken. De overval verloopt niet volgens hun plannen, de bewakers reageren en in de verwarring ontstaat een bloedige schietpartij. Joseph probeert Carmen de weg te versperren als ze van de bovenste verdieping naar beneden komt gelopen, ze schiet met haar pistool; Hij reageert met zijn geweer, maar beide wapens falen. De twee gooien zich op elkaar, vallen op de grond en worstelen over de grond. Ze kussen dan plots innig met elkaar totaal onverschillig voor het vuurgevecht dat rondom hun gewoon doorgaat.
Ze besluiten meteen om samen te vluchten, ze stemt ermee in om zich te laten boeien om zo een arrestatie te vijnzen. Ze rijden weg in één van de auto's van de terroristen. Joseph weigert haar polsen vrij te maken en gaat, om haar niet uit het oog te verliezen, zo ver dat hij haar meeneemt naar het herentoilet als ze stoppen bij een benzinestation. Als uitdaging tilt Carmen haar rok over haar kont en gebruikt ze een mannenurinoir voor de ogen van een andere man. Joseph bevrijdt haar handen pas als ze aankomen bij het strandverblijf van oom Jeannot, waar ze geïsoleerd zullen leven, wachtend op Carmen’s handlangers. Voor de twee is het een echte idylle: ze vrijen vaak en lopen naakt rond in het appartement.
Na het speurwerk arriveert de politie bij hun onderkomen aan zee en omringen het. Er ontstaat een schietpartij waarbij Joseph wordt gevangen genomen en onmiddellijk berecht. De verdediging van Joseph wordt opgenomen door een jonge advocaat die de zaak met enthousiasme en overtuiging pleit waardoor de jury ervan overtuigt raakt dat Joseph uit liefde handelde waardoor vrijspraak volgt. Claire, die het proces bijwoonde, viert feest door Joseph een nieuwe baan voor te stellen, sinds hij werd ontslagen. De jongen is geneigd om te accepteren, maar een rode roos gestuurd door Carmen arriveert...
Ondertussen maken Carmen en Jacques, de leider van de groep die ook haar voormalige minnaar is, een afspraak in een bar met oom Jeannot: ze zijn teruggekeerd naar het idee om een film te maken waarvan hij de regisseur zou moeten zijn, niet langer in zijn verblijf aan zee, maar in het Grand Hôtel in Parijs. De oom doet alsof hij niet helemaal gezond is, want hij begrijpt dat het idee van de film slechts een dekmantel is.
Joseph is teruggekeerd naar Carmen, de twee nemen een luxe suite in het Grand Hôtel waar de industrieel woont die de groep wil ontvoeren voor losgeld. De politie, die vermoedens heeft van hun plannen verschanst zich in het hotel. Tijdens hun verblijf in de Luxe suite loopt de relatie tussen het koppel moeilijk en houdt Carmen zich afstandelijk tegenover Joseph. Ondanks biedt Carmen Joseph een rol aan in de film, en vertrekt om de andere bewapende leden van de groep te halen. Er brak echter iets tussen de twee jonge mensen en bij aankomst in de suite vertelt Carmen aan Joseph dat het voorbij is tussen hen, Joseph's liefde slaat om in bitterheid. Hij trekt haar onder de douche en masturbeert er wanhopig tegenover haar.
De fictieve filmploeg bereidt het filmen voor in de eetzaal van het hotel, volgens de instructies van de sceptische oom Jeannot. In dezelfde zaal bevindt zich ook het strijkkwartet waar Claire deel van uitmaakt, ingehuurd door de directie. Ineens trekken de terroristen hun wapens, waarop politieagenten in burger reageren terwijl de muzikanten Beethoven blijven spelen. Er volgt een schietpartij, klanten en zelfs Carmen's vrienden worden geraakt. Joseph keert zich tegen Carmen, maakt haar wapen afhandig en houdt het pistool vast met de bedoeling Carmen te vermoorden. Tussen de twee ontstaat weer een worsteling op de trap, een herhaling van degene die hen verlieft maakte. Er klinkt een schot. Carmen ligt op de grond, een ober buigt over haar om haar laatste woorden te horen…
D.D. voor Libertina Movie.
Foto boven: Met geweer Joseph (Jacques Bonnaffé)
Trailer:
Andere films van regisseur Jean-Luc Godard (FRA/CHE) op Libertina Movie:
- Le Mépris - 1963
- Week-End - 1967
- Prénom Carmen - 1983
Reacties
Reactie plaatsen